Agusta A129 Mangusta (Mangusta) – śmigłowiec szturmowy wyprodukowany przez włoską firmę Agusta obecnie część koncernu AgustaWestland. Jest to pierwszy śmigłowiec szturmowy zaprojektowany i produkowany całkowicie w Europie. Wyprodukowano 60 egzemplarzy.

Historia

Projektowanie śmigłowca przeciwpancernego A129 rozpoczęto w 1978 na zlecenie włoskiej armii. Pierwszy z pięciu prototypów Mangusty wykonał swój inauguracyjny lot 15 września 1983, piąty prototyp oblatano w marcu 1986. A129 był konstruowany jako lekki śmigłowiec przeciwpancerny dla włoskiej armii. Z myślą o eksporcie opracowano wersje A129 international która zapewniała większą uniwersalność, siłę ognia i nowszą awionikę przy niższych od pierwowzoru kosztach. A129 może być używany jako śmigłowiec przeciwpancerny, rozpoznawczy, eskortowy a także do celów wsparcia ogniowego i obrony przeciwlotniczej.

Zastosowanie
Włoska Armia jest użytkownikiem śmigłowców A129. W 2007 w służbie znajdowało się 45 śmigłowców a 15 kolejnych zostało zamówionych w wersjiA129 International. Pozostające w służbie maszyny są od 2002 modernizowane do standardu A129 CBT (combat configuration).
Turecka armia. W 2007 roku zadecydowano o zakupie 51 śmigłowców A129, które otrzymały oznaczenie T-129. Pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone przez producenta, następnie będą one montowane w samej Turcji. Kontrakt przewiduje zakup w przyszłości kolejnych 40 maszyn.

Mangusty wzięły udział w misjach pokojowych ONZ w państwach byłej Jugosławii, Angoli i Somalii. Do czasu wycofania włoskiego kontyngentu był używany podczas operacji w Iraku.
Warianty
A129 Mangusta: pierwsza wersja produkcyjna, wyposażona w dwa silniki turbowałowe Rolls-Royce Gem 2
A129 International: Wersja zmodernizowana: wirnik pięciołopatowy, dziobowa ruchoma wieżyczka z uzbrojeniem strzeleckim, możliwość odpalania pocisków Hellfire i Stinger, nowe silniki LHTEC
A129 CBT: Wersja zmodernizowana dla potrzeb włoskiej armii. Wykorzystano w niej rozwiązania z wersji A129 International z zachowaniem starych silników Gem do których dodano nowy system transmisji mocy. Uproszczone wyposażenie kokpitu w porównaniu z wersją International
T-129: Wersja dla armii tureckiej

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: